piatok 13. septembra 2019

Riadený pohon s asynchrónnym motorom - jeho chladenie



Ak je motor riadený frekvenčným meničom prevádzkovaný pri nízkych frekvenciách, veľmi často sa používa cudzie chladenie. Je to vlastne kryt motora s ventilátorom, ktorého otáčky sú nezávislé na otáčkach motora.

Aká frekvencia sa považuje za kritickú pre chladenie motora?

            Chladiaci výkon ventilátora motora je závislý na otáčkach. Pokles otáčok o 20 % znamená pokles chladiaceho výkonu ventilátora o 50%. Pri 50 % otáčok motora je chladiaci výkon ventilátora prakticky nulový. Motor je už chladený len vyžarovaním tepla bez núteného prúdenia vzduchu. Preto je nebezpečné prevádzkovať motor s vlastným chladením pod frekvenciou 30 Hz.

Ako sa môžeme vyhnúť cudziemu chladeniu pri prevádzke motora pri nízkych frekvenciách ?

            Spoľahlivou metódou je predimenzovanie motora. Zvyčajne stačí navrhnúť motor o jeden výkonový stupeň vyšší. Je to podstatne cenovo výhodnejšie, ako osadiť motor cudzím chladením a podľa mňa aj spoľahlivejšie. Cudzie chladenie je predsa len ďalší motor, ktorý sa môže pokaziť. Hlavne v prašnom prostredí. Vlastné chladenie motora pobeží vždy spolu s motorom.

            Ďalším spôsobom pri motore riadenom skalárne, je nastavenie U/ f charakteristiky. Charakteristiku je potrebné nastaviť tak, aby prúd motora pri frekvencii 5 Hz bol nižší ako 80% nominálneho prúdu. Oteplenie pri takomto prúdovom zaťažení je motor schopný uchladiť vyžarovaním.

Je potrebné vždy kontrolovať teplotu  motora riadeného frekvenčným meničom snímačom oteplenia?

            Frekvenčné meniče majú veľmi často zabudovanú vo svojom programovom vybavení ochranu motora pred prehriatím. Menič si priebežne počíta teoretické oteplenie motora podľa výstupnej frekvencie a prúdu. Pokiaľ je vypočítané oteplenie vyššie ako povolená hodnota, menič vyhlási poruchu.
            Ja tento parameter povoľujem na frekvenčnom meniči veľmi nerád. Zvyčajne je z neho viac škody ako úžitku. Radšej prepnem frekvenčný menič do skalárneho režimu a nastavím parametre U / f krivky tak, aby nemohlo dôjsť k prehriatiu motora.
            Len veľmi výnimočne, predovšetkým pri aplikáciách, kde je potrebné použiť vektorové riadenie ( extrúdery, drtiče, vibrátory, žeriavy ) používam snímač teploty motora.        Oveľa častejšie v našich aplikáciách používame termokontakt, ktorý je zaradený do série k smerovému vstupu meniča. Ak dôjde k prehriatiu motora, termokontakt sa rozopne a motor zastaví. 


Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Learning of the Feature & The Concepts of the Time Delay Relay

Relays are instructed to trigger automotive devices and machines. We rely on relays to unlock a myriad of devices, m...