Ak je motor riadený frekvenčným
meničom
prevádzkovaný pri nízkych frekvenciách, veľmi často sa používa cudzie
chladenie. Je to vlastne kryt motora s ventilátorom, ktorého otáčky sú
nezávislé na otáčkach motora.
Aká frekvencia sa považuje za kritickú
pre chladenie motora?
Chladiaci
výkon ventilátora motora je závislý na otáčkach. Pokles otáčok o 20 % znamená
pokles chladiaceho výkonu ventilátora o 50%. Pri 50 % otáčok motora je
chladiaci výkon ventilátora prakticky nulový. Motor je už chladený len
vyžarovaním tepla bez núteného prúdenia vzduchu. Preto je nebezpečné
prevádzkovať motor s vlastným chladením pod frekvenciou 30 Hz.
Ako sa môžeme vyhnúť cudziemu
chladeniu pri prevádzke motora pri nízkych frekvenciách ?
Spoľahlivou
metódou je predimenzovanie motora. Zvyčajne stačí navrhnúť motor o jeden
výkonový stupeň vyšší. Je to podstatne cenovo výhodnejšie, ako osadiť motor
cudzím chladením a podľa mňa aj spoľahlivejšie. Cudzie chladenie je predsa len
ďalší motor, ktorý sa môže pokaziť. Hlavne v prašnom prostredí. Vlastné
chladenie motora pobeží vždy spolu s motorom.
Ďalším
spôsobom pri motore riadenom skalárne, je nastavenie U/ f charakteristiky.
Charakteristiku je potrebné nastaviť tak, aby prúd motora pri frekvencii 5 Hz
bol nižší ako 80% nominálneho prúdu. Oteplenie pri takomto prúdovom zaťažení je
motor schopný uchladiť vyžarovaním.
Je potrebné vždy kontrolovať
teplotu motora riadeného frekvenčným
meničom snímačom oteplenia?
Frekvenčné
meniče majú veľmi často zabudovanú vo svojom programovom vybavení ochranu
motora pred prehriatím. Menič si priebežne počíta teoretické oteplenie motora
podľa výstupnej frekvencie a prúdu. Pokiaľ je vypočítané oteplenie vyššie ako
povolená hodnota, menič vyhlási poruchu.
Ja tento
parameter povoľujem na frekvenčnom meniči veľmi nerád. Zvyčajne je z neho viac
škody ako úžitku. Radšej prepnem frekvenčný menič do skalárneho režimu a
nastavím parametre U / f krivky tak, aby nemohlo dôjsť k prehriatiu motora.
Len
veľmi výnimočne, predovšetkým pri aplikáciách, kde je potrebné použiť vektorové
riadenie ( extrúdery, drtiče, vibrátory, žeriavy ) používam snímač teploty motora.
Oveľa častejšie v našich
aplikáciách používame termokontakt, ktorý je zaradený do série k smerovému
vstupu meniča. Ak dôjde k prehriatiu motora, termokontakt sa rozopne a motor
zastaví.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára